Thursday, December 2, 2010

Nenek ku bukan nenek mu.

Entri kali neh aku nak story morie kt korang pasal nenek ku..mcm2 kerenah dah dye sekarang..org ckp, kalau kita makin tua, perangai kita dah jadi mcm budak-budak..betol ke?hmm pd pandangan aku, betol la kot ats pengalaman yg aku ade neh..OH btw, aku panggil nenek aku ANDUNG..tu belah2 indon cket la yg panggil cm tu sbb nenek aku neh keturunan Indonesia..tu pasal ada sesetengah entri, aku speaking Indon.emm cket2 tu bley la nyahh..mak x fasih sangat nk speaking Indon..aku lak x lepas2 lagi nk pegi indon jumpa sedara2 kt sana kt Pekan Baru tu..Yang belah2 indon tu pernah gak dtg M'sia neh..Okei lah, nanti aku melalut sgt ckp sal keturunan..x syiok gak..

=========================================================================

Haish dah dekat sebulan lebih dah andung aku tinggal kt umah neh..katanya nk jaga kami adik beradik sbb mak ngan ayah pegi Mekah menunaikan haji..kalau da buat haji tu mst la lama kt sana dan lama jugaklah andung duduk kt umah..tiap2 minggu balik kg, tidur kt sana, ahad je balik umah semula..jarak kg aku ngan umah x la jauh mana..dalam Kuantan jugak, amek masa 45minit cm tu nk sampai..tp yg peliknya, kalau dulu masa mak ngan ayah x pegi Mekah lagi, kiteorang ajak andung tidur kt umah sehari dua je dye mst tanak..dye bg alasan xdek sapa nk siram bunga2 lah, kucing2 xdek sapa bg makan lah, ade kelas mengaji lah, ade orang kawen lah..dan bermacam2 ade lah senang cite..orang bz la katakan..tp kali neh kiteorang terkejut bila dye ckp nk duduk umah n nk jaga kiteorang..bkn kiteorang tanak tp takot ape2 jadi bila dye sorang2 kt dapur..kdg2 tingkap terbuka luas, takot jugak kalau2 dye lupa nk kunci pintu pagar..

Sebelum aku final exam, yang tinggal dalam umah, andung (suda semestinya), ca'a (sekolah), abang cik (dah abes praktikal), ngan ateh (kije). along plak balik hujung minggu je sbb dye tinggal n kje kt Gambang..gambang ke umah agk2 sejam jugak la nk sampai..so, dye akan duduk umah diam2, xdek kawan nk borak..jiran sebelah ngn depan umah ade tp ateh x bagi andung bergaul sgt ngan makcik2 tu sbb biasa lah, bila makcik bertemu makcik, jadi la ketupat seguni..! mst la mcm2 ceghita ade..buat ketupat la dorang..ateh tanak la andung join makcik2 tu..terpaksa la dye dduk umah masak, tgk tv, tidur n bwt la pape yg dye nak bwt..cik plak asyk melepak dalam bilik..jarang2 berborak kecuali time makan sama2..ahh! kalau aku pn mcm tu jugak, melepak dlm bilik je..

Lepas aku abes final exam, bilangan orang dlm umah semakin bertambah..aku dan abang der aku balik..suasana agak meriah bila makan sama-sama..sesudah makan, masing2 akan naik atas masok bilik,mcm biasa lah ngadap lappy..andung plak keseorangan kt bawah tgk tv..OH! volume tv nye sangat kuat..! kat atas pn boley dengar..biasalah, semakin tua semakin banyak mslh kesihatan bdn dan sebagainya..masalah andung plak tang telinganya..andung agak kurang jelas pendengarannya, oleh itu (kdg2 ayat perlu skema) dye terpaksa kasi up itu tv punya volume..kdg2 tu sampai 22..waduhh2, sungguh kuat..tp bila dye nmpk kiteorg turun (kalau nmpk la, selalunya x perasan pun..hehe) dye akan slow kn vol kt tv tu jd 13..dye taw cucu2 nya x suka kalaw pasang tv kuat2 sgt..haih! bukan ape, kteorg takot org2 kt luar tu marah..kalau malam2 pn sama, vol kuat giler..takot la org2 yg berniat jht tu aim umah neh ke ape kn..tp andung x paham..xpe lah! Alhamdulillah sampai sekarang x jadi pape.. Satu lagi hal, kteorg kalau nk ckp ngn dye pn kena up jugak vol..kalau ckp cm biasa2 neh dye x dengar dan kte kena ulang dua tiga kali..hoh penat2! so better sekali ckp tu volume kasi up sampai 50 okei..:)
or lebih senang x payah nk ckp kuat sgt juz buat signal sama ada hangguk2, geleng2 je..

Ade 1 situasi tu, andung tanya kt ateh and ateh pn bwt la signal hangguk2 geleng2 dye tu..tanda ateh menjwb soalan andung pastu andung ckp balik kt ateh.."kalau andung tanya tu jwb lah".. OH! terkedu ateh seketika..nak menjawab karang, x baek plak..kalau x jwb rasa mcm tertekan je..hmm xpe lah!orang tua..mungkin suatu hari nanti kita plak mcm tu??
uish, mintak di jauhkan!

Andung aku neh rajen orangnya..orang tua kn, suda semestinye la rajen..tp dye sangat2 degil..mungkin perangai kanak2 nye dah kembali..

Untuk situasi ke 2 plak, masa makan sama2, andung mesti letak cawan dye dekat dengan siku..salah sorang antara kami mesti tegur andong..kdg2 aku yg tegur sbb duduk sebelah dye, "andong, jgn la letak cawan kt siku..nanti tersigung cawan tu masa nk amek lauk"..(sambil letak cwn tu kt tempat yg lebih selamat)
dan andong mst menjawab, "ehh! tak nyeee..haa tgk2, mana kena.."(sambil bwt gaya)
Hadeh! kami adek beradek sambil berpandangan and geleng kepala je la..naseb la da alih tempat cawan kalau x gerenti tersigung..
Pastu orang2 tua suka pakai baju kurung kedah dengan kain batik kn..so andung telah pakai baju kurung kedah yang lengannya sangat luas dan besar..kalau nk amek lauk, mst baju tu masuk dlm pinggan terkena nasi..hoh! kotor la mcm tu sbb nasi tu dye nk makan jugak..
Kami ade jugak tegur tp tarak respon! dye bwt dekkkkk je..sabar je la..

Orang dulu2 mana pandai ckp omputih neh sbb ade yg x abes belajar..x sempat belajar..masa zaman andung kecik, zaman berperang..Jepun dtg Msia tuuu..igt x? igt x?haa cuba teka sejarah masa tingkatan bape? pegi bukak buku balik!!haha..xpe la tu..
Andung pn x reti ckp omputih..kalau tulis pn tulisannya biasa2 je, x sekemas kita yang habes belajar la..
tp satu hari tu aku ckp ngan adung. "andung, malam neh kita makan kt luar je la.." 
andung tanya aku balik, "nak guna duit sapa??"
aku jwb dgn nada bergurau, "alaa, guna duit andung laa.."(sambil angkat2 kening)
andung balas balik, "hehe..NO MONEY..!"(sambil senyum2)
woww! aku pn terkezut bila andung sepiking..wahh neh mesti kes selalu tgk cite omputih..

Kalau dulu plak, masa kiteorang suda mkn n kemas2 meja, dye nmpk balance lauk yg da xdek isi..tinggal kuah je..aku tanya la, "kuah neh nak simpan ke buang je?"
andong jwb "LET GO..!"
Wallaweehhh andung! terbaekk lah! bkn senang nk dgr andung sepiking..

Pastu hari tu, dye selalu je nampak aku pakai headset..ciap dye tanya lagi, besh ke pakai tu???dengar ke??kuat ke??x sakit telinga ke?? ish ish ish, mcm2 la bdk skrg neh..!
Da dua kali dye tanya pasal aku pakai headset..aku belum terlintas ag nk bagi dye try..
Tunggu masok kali ke tiga dye tanya, aku kasi dye try..amacam? okei x?hehe..

Ha tu lah sedikit sebanyak ceghita dari andung aku tu..kadang2 seronok sbb perangai dye klaka tp kadang rasa mcm nk marah je sebab degil sgt..xpe lah, esok lusa bila kita tua mungkin mcm tu jgk..dulu masa kita tecik2, ntah2 lagi degil..mana taw kn tp dye boley bersabar ngan perangai kita..kenapa tidak kita??kannn?
cewahhh!

Lagi berapa hari ayah ngan mak nak balik, n lagi bape hari andung nk balik umah dye yg banyak 'wonder pet' tuuu..mungkin dye dah x sabar2 nak balik umah dye sbb kalau dok umah neh pn xdek bwt ape..tidur je manjang..lepas tu bising2 kt kiteorg tp kiteorg xdek respon pn..penat dah dye nk nasihat..haha, punya la keras kepala kn..byk sebenarnya yg berlaku tp aku ceghita sket je sbb x igt sgt..walaupun baru sebulan lebih duduk ngan andung tp byk da perkara yg lawak dan x lawak berlaku..

Kat sini gak aku nk mintak maaf sbb korang mungkin akan kata aku rude ke ape sbb cenghita sal nenek sdri kn..but hey, aku bkn buruk2 kan dye tp ceghita benda2 klaka yg berlaku selama dye jaga kiteorg..up to u'ols la nk ckp pape pn..n kt sini gak aku nk share gambar family aku..yela nanti bila aku ceghita2, baru la korang x tertanya2 sape along, angah dan kak sabariah, ateh, abg der, abg cik dan ca'a..tp gambar2 tu sume koleksi masa raya 2009 dan 2010..x pe kann?heee..=)


ni andung yg comel2 tu..(sorry gambar blur)

bersama adeknya iaitu tok sedara aku jgk..tgk, kecik je andung kn..comel!!

ayah ngan mak! <3

along yang tengah tu, baju hijau tu ateh..dan shawl pepel tu....errr....^^

alalala koranggg, jeles ina..!yang laki tu angah sy bersama bininya..
"kak saba,cpt la kuar kan baby lam perut tuuu..x sabau da neh nk ade ank buah!"
hehe..

sorry, mulut aku terlampau seksi..haha..
OH! yg berkopiah tu la abang der dan laki yg tidak berkopiah ca'a..adek aku..

yg laki tu abg cik dan pempuan tu ateh la..

aku bersama ca'a yg sgt malas nk mandi..haha

errr andong..ina mintak maaf byk2 sbb story morie sal andung lam neh..
andong pulak menjwb "eh xpeee!"
wink*

hey! andung syg saya tawww!

Okei lah, entri kali neh cm panjang berjela je..aku taw korang baca pn skip2 je kn..eleh! mcm la aku taw..haa baek ngaku cpt! haha..hurmm penat dah aku menaip neh..masa ntok rehat plak..

Papai..thnx sbb sudi baca..:)

XOXO Leena.

No comments:

Post a Comment